הכנת_המחשב_לקראת_העבודה_במתנט
דרישות המתנט מהמחשב שלך
התקנת Java
מתנט מבוסס על השימוש ב- Java.
לרוב, Java איננו מותקן במחשב חדש על ידי היצרן.
הדפדפן Chrome הפסיק לתמוך בתוסף Java, ואין אפשרות להגיש תשובות למערכת מ- Chrome.
מחשבי Linux:
מחשבי Macintosh:
Android:
אין ב- Android תמיכה ב- Java, ולכן אין אפשרות להגיש תשובות במתנט דרך Android.
אפשר לראות את השאלות בעזרת קובץ ה- PDF של גליון ובעזרת תוכנה מתאימה.
iPad / iPhone:
קבצי JNLP והפעלתם
נכון להיום, MathNet פותחת שאלות בעזרת קבצי JNLP שנפתחים בעזרת Java Web Start.
בינתיים יש קישור משני לשימוש בדפדפנים שעדיין מאפשרים שימוש ב- java applet בתודך הדפדפן.
למה?
דפדפני Chrome הפסיקו מזמן לתמוך ב- Java Plugin וכל NPAPI plugin.
דפדפן Edge של מיקרוספט אינו תומך ב- Java Plugin
דפדפן FireFox הפסיק למתוך ב- Java Plugin וכל NPAPI plugin.
לכן, MathNet כיום מספק גישה לתרגילים בעזרת קבצי JNLP. קבצים אלו מתארים למחשב איך לפתוח את החומר בעזרת Java Web Start.
יש צורך להגדיר במחשב ו/או בדפדפן שיש לפתוח את הקבצים בעזרת JavaWS.exe (מערכות הפעלה חלונות) או javaws (מקינטוש ולינוקס)
דפדן FireFox:
הפעל את הדפדפן.
כנס להגדרות (בדרך כלל יש תמונה של “גלגל שיניים”)
בחר Applications
מצא את השורה לקבצי JNLP
הגדר פתיחה באמצעות “Sun Java 8 Web Start” או משהו דומה
לפי הצורך בחר ב- “Use other” והגדר את השימוש ב- JavaWS.exe במקום בו הוא מותקן במחשב.
סגור את חלון ההגדרות.
גירסאות ישנות שך חלונות (לפני חלונות 10) - ראה בקישוריות שלמטה.
הגדרה ידנית מערכת חלונות 10:
יש לעקוב אחרי הוראות אלו רק אם המחשב לא מפעיל את ה - Java Web Start לפתוח קבצי JNLP באופן עצמאי.
הפעילו את ה- Control Panel של חלונות (ניתן לחפש Control Panel או להפעיל דרך התפריט)
בחר לראות לפי קטגוריות category view
בחר בתוכנות programs
עבור default programs תוכנות ברירת מחדל לחץ על הקישור עבור Make a file type always open in a specific program
חפש את השורה לקבצי JNLP
לחץ על הכתור לשינוי תוכנת ברירת המחדל Change program
אם מופיע Java Web Start בחר בו
אחרת, בחר ב- more apps
גלגל למטה ובחר בחיפוש תוכנה במחשב Look for another app on this PC
הגדר את המקום של קובץ JavaWS.exe (ניתן לחפש קודם לדעת איפה הוא מותקן)
זהירות: גישה זו תלוי בגירסת ה- Java וייתכן שיהיה צורך לתקן ידנית לאחר שדרוג של Java
התפרסם שעקב תקלה, בגירסאות Windows Creator Update של חלונות 10 יש בעיות בהפעלת קבצי JNLP מדפדפן Explorer כאשר מותקן Java 64-bit:
מי שנתקל בבעיה, ורוצה לעסוד בexplorer מומץ לו להחסיר את גירסת 64-bit ולהתקין את גירסת 32-bit.
תיאור תיקון אחר דרך registry מופיע באתר:
ניתן לנסות בעזרת Firefox ולהשאר בגירסת 64-bit.
ראו:
למידע נוסף והנחיות כולל איורים של התהליך:
בדיקה האם Java כבר מותקן ומעודכן
דפדפן שבו לא מותקן Java אינו מאפשר להריץ את התוכנה, ולכן הוא אינו מאפשר להגיש תשובות למערכת.
כל כ-3 חודשים יוצאת גרסה מעודכנת של Java
לא ניתן להפעיל תכנת רשת אם גרסאות ישנות של Java, אז חשוב לעדכן לפי הצורך.
היום, צריך לבדוק ש Java מותקן בכלים של מערכת ההפעלה.
יש לבדוק לפי הכלים המקובלים של מערכת ההפעלה ש- Java מותקן, ולבדוק שניתן למצוא את Java Web Start:
במערכת חלונות: חפש את JavaWS.exe
במערכות מקינטוש ולינוקס: חפש את javaws למשל בעזרת locate javaws
בעבר היה אפשר לבדוק ש Java מותקן בעזרת הדפדפן: כיום הבדיקה הזאת כבר לא עובדת
מומלץ שתהיה מותקנת גרסת העדכון החדשה ביותר מכיוון שהעדכונים של Java כוללים בדרך כלל גם תיקונים של פרצות אבטחה.
התקנה/שדרוג Java
אם Java אינו מותקן, או יש צורך לעדכן לגירסה חדשה יותר:
-
אפשר גם דרך הקישורית בדף המופיע לאחר הכניסה למערכת:

ופעל לפי ההוראות להתקנה.
-
במידה של תקלות בתהליך ההתקנה, מומלץ להעזר בדפי העזר באתר ההתקנה.
לפעמים, יש צורך להסיר מהמחשב את הגירסאות הישנות שהותקנו בעבר על מנת להצליח בהתקנה.
אישור פתיחת חלונות קופצים מהמתנט
השאלות נפתחות בחלונות קופצים (popup windows).
נסה לפתוח משימה במתנט. אם לא נפתח חלון קופץ לטעינת המשימה - יש לברר מה חוסם את פתיחת החלון הקופץ.
ייתכן והדפדפן שלך או אחד מסרגלי הכלים (הנוספים) חוסם פתיחת חלונות קופצים, וימנע את פתיחת התרגילים.
אופציה מועדפת: הגדר את האתר mathnet.technion.ac.il כאתר ממנו מותר לפתוח חלונות קופצים.
איפשור ה- Java
הגדרות ה- Java והדפדפן שולטים במצב ההפעלה של ה- Java דרך הדפדפן.
במידה והגדרות אלו מונעות את הפעלת ה- Java בדפדפן באופן כללי, או מגבילות את זה לדפים מורשים:
-
גישה ל- port 4178 בשרת
התקשורת בין תוכנת ה- Java (ה- applet) לשרת מתבצע מול port 4178 של השרת.
ייתכן שחומת-אש (firewall) במחשב שלך או בקווי התקשורת בין מחשבך לטכניון תחסום את התקשורת אל port 4178 במתנט.
חסימה שכזו תמנע ממך לעבוד במערכת.
בדוק שניתן להתקשר מהמחשב אל port 4178 בשרת המתנט
במידה שלא ניתן לפתוח אף שאלה במערכת, אך נפתח חלון אפור שבו מתחיל תהליך הטעינה, יש חשש להפרעה של חומת-אש בדרך.
למשל, אינטרנט רימון חוסמת את הגישה ל port 4178 באופן קבוע, ופותח גישה למתנט בפורט זה למשתמשים שמבקשים זאת באןפן אישי מהתמיכה הטכנית שלהם.
במקרה של חשש לבעיה כזאת, צוות התמיכה הטכנית יכולה לבדוק האם הגיעה תקשורת מהמחשב שלך לשרת.
במקרה של חשש לבעיות תקשורת ל- port 4178 בשרת:
-
בדיקה זאת אינה אפשרית ב- Google Chrome מכיון שהתקשורת אינה תקשורת HTTP רגילה, אבל הבדיקה מצליחה ב- FireFox.
אם המילה !MathNet לא מופיעה, יש לחפש במחשב את הגדרות חומת-האש.
יש חומות-אש של מערכות הפעלה, ויש גם חומות-אש של תוכניות אנטי-וירוס וכדומה.
הפסק זמנית את פעילות חומת-האש ונסה שוב.
אם מהלך זה מצליח, צריך לשנות את ההגדרות כדי לאפשר תקשורת כנדרש.
במידה והשינוי עוזר, יש להגדיר היתר בחומת-האש שיאפשר גישה ל- port 4178 בשרת mathnet.technion.ac.il ולנסות שוב.
חשוב למצוא פתרון שמאפשר את העבודה במתנט כאשר חומת-האש פעילה.
במידה וגם כאשר חומת-האש אינה מופעלת אינך רואה את המילה !MathNet אז יש לבדוק שאין תוכנת אבטחה אחרת במחשב או ברשת המקומית (למשל ב router הביתי) שחוסמת את התקשורת.
במידה ואתה מנוי למסנן אתרים - ייתכן שזה הגורם לבעית התקשורת.
אם אותו מחשב מצליח לפתוח שאלות במתנט ממקום אחר או בחיבור אינטרנט אחר - ייתכן שהבעיה היא כזאת.
-
במקרה שסנן האתרים אכן אשם, ברר את האפשריות לשלוט במסנן האתרים, ופנה לספק לפי הצורך.
במקרים נדירים ייתכן שספק האינטרנט מפעיל חומת-אש שתפריע לתקשורת עם המערכת.
הכנת_המחשב_לקראת_העבודה_במתנט.txt · מועד השינוי האחרון: 2018/10/28 10:29 על ידי techdesk